Saturday, April 19, 2014

Le Tour du Monde en 80 Plats


Hi hello.

Hari ni nak cakap pasal satu event penting yang dianjurkan setiap tahun oleh CLA, iaitu tempat aku belajar bahasa perancis buat masa sekarang. Namanya Le Tour du Monde en 80 Plats. Which means Tour of The World in 80 dishes. And yeeah! Aku sendiri menanti nanti majlis ni sehinggalah hari tu, 19 dan 20 Mac 2014. Weee~ Apa je yang ada kat majlis ni ye?

Kalau ikutkan nama pun dah boleh agak kan? Kita boleh makan makanan seluruh negara dalam satu majlis je. Sekumpulan wakil bagi setiap negara (seperti Indon, Jepun, Korea, Syria, Thailand, Libya etc) akan masak makanan-makanan dari negara mereka and jual kepada semua yang hadir. And nak masuk tempat tu kena beli tiket and surprisingly setiap tahun, tiket akan sentiasa habis. Wow. And pembeli2 nya semua orang Perancis (Francais).


Takkan makan je kan? Haaaa ni part paling best and buat aku excited. Apa lagi kalau bukan persembahan? Chwaha. Tahun ni, untuk Malaysia punya, aku dilantik sebagai AJK-konon untuk persembahan. Makanan... senang je. Kita serahkan pada seniors. Hihi. So, aku buat lah 2 groups. 1 (10 ladies) untuk menari tarian Asmaradana and 2 (4 gents + 4 ladies) untuk menari tarian zapin.

Aku... suka sangat. Sebab dah lama tak menari kan? So, boleh dikatakan lepas gian lah jugak. And bagi aku persembahan untuk 2 hari tu satu kejayaan. Walaupun, alahh ada je aku and others buat mistakes. Biasalah tu bila perform kan? Tapi still, itu satu moment yang tak boleh dilupakan? Korang.... nak tengok tak? Hee. Okay scroll kat bawah untuk tengok, okay?



Oh btw! We're no professionals. So, jangan expect kitorang buat gempak. Bagi mata kitorang dah cukup bagus dah ni. Hahah.



2 comments :

Afariza Hanim said...

Salam . Saya nk tny , berapa jumlah pengajian di perancis ? Dlm borang perjanjian mara , ada nyatakan jumlah kan ? Terima kasih .

Siti Nur Amirah said...

salam. Jumlah pengajian di perancis berbeza mengikut bidang and level of studies. tak salah saya, student bahasa dan student engineering dpat nilai yg hampir sama, ( tapi bergantung krpada penaja jugak)
Utk engineering, under jpa, program SFERE ktorg start with 800+- euros masa preU, 900+- euros masa DUT atau prépa, almost 1000+- euros masa licence3/école/masters.
tapi untuk student engineering JPA / mara under Campus France dan student bahasa mara atau KPM, saya x pasti if mereka pakai sistem yg sama atau tidak.

STALK&FOLLOW